För att synas på Google krävs det att din hemsida uppfyller vissa krav. Vare sig man arbetar som webbadminstratör privat eller professionellt är det värt att lära sig sökmotoroptimering på någon nivå.

I denna artikel kommer vi visa sju enkla knep för bättra sökmotoroptimering som du kanske inte känner till. Har du några frågor eller tankar om detta är du välkommen att kontakta oss för att starta en dialog.

1. Naturligt språk och kvalitativt innehåll

Mycket har hänt sedan internets begynnelsedagar. Förr i tiden kunde man lura sig till bättre platser i Googles sökresultat genom att gömma nyckelord i webbplatsens kod. Det var också vanligt att försöka trycka in samma nyckelord flera gånger i texter på hemsidans alla undersidor.

Idag har Googles algortimer  förfinats i syfte att simulera mänskliga besökare i så stor utsträckning som möjligt. Idag handlar allt om att anpassa ditt innehåll efter dina besökare. Det enda sättet att ”lura” till sig en bra plats i sökresultaten idag är att skriva tydlig, innehållsrik och meningsfull information på din hemsida.

Fråga dig själv vad det är dina kunder vill ha svar på och hur du som expert kan svara på de frågorna. Lägg därefter tid på att fylla upp din hemsida med just sådant innehåll. Observera dock att det fortfarande är viktigt att använda rätt nyckelord, de ska bara inte användas som billig parfym.

2. Optimera din hemsida

Laddtider för webbplatser är idag väldigt viktigt för SEO. Anledningen är att det påverkar kundens upplevelse vilket i sin tur avgör ifall Google tycker mer eller mindre om din webbplats. Det finns studier som visar på att upp till 40% av besökare lämnar en hemsida om laddtiden är längre än tre sekunder.

För att testa din hemsida kan du använda sajten Pingdom och analysera vilka delar av din webbplats som du bör optimera. Vanligtvis rör det sig om för stora bildfiler eller dåligt optimerad kod. Använder du WordPress kan du installera olika plugins såsom Autoptimize och WP Fastest Cache för att förbättra laddtiderna.

3. Använd tydliga rubriker

Människor gillar struktur. Tydliga rubriker ger dina besökare möjligheten att förbereda sig på allt innehåll som följer. Eftersom Google gillar att tänka som människor så kommer tydlig rubriksättning och användning av header-taggar öka din sökmotoroptimering.

Grundregeln här är att noggrant använda sig av rätt hierarki av taggar. För huvudrubriker bör du alltid använda en standard H1-tagg. Därefter bör samtliga underrubriker följa en hierarkisk ordning i följden H2,  H3, H4 etc. Hoppar man över ett steg i denna hierarki kan botar bli förvirrade och välja att inte sökmotorindexera sidan.

Använder du WordPress är det lätt att använda denna ordningsföljd genom textredigeraren.

4. Länka till andra relevanta sajter

Du kan öka din trovärdighet på webben genom att länka ut till andra auktoritära och seriösa sajter i ditt innehåll. Förutom att öka värdet för din egen webbplats hjälper du även Google att förstå vad din webbplats handlar om. Detta förbättrar sökmotoroptimeringen och indexeringsprocessen.

ShoutMeLoud har skrivit en utmärkt artikel om hur utgående länkar bidrar till din sökmotoroptimering.

Vare sig du driver en blogg eller bara vill skriva informativa texter kan det vara bra att länka till andra artiklar, företag, applikationer eller nyhetssajter. Kom bara ihåg att länkarna måste vara relevanta och meningsfulla i sin kontext. Kvalitet före kvantitet.

5. Genomsök din webbplats efter brutna länkar

Brutna länkar är en direkt varningsflagga. Det signalerar att ”detta är en gammal utdaterad hemsida” vilket aktivt kan bidra till sämre sökmotoroptimering. Ingen gillar att få ett 404-felmeddelande.

För att genomsöka din hemsida efter brutna länkar kan du använda gratis verktyg som W3C Link Checker eller Broken Link Check. Analysera vilka länkar som är utdaterade och lägg tid på att antingen laga dessa eller plocka bort länkarna och lämna en förklaring i parantes om varför de inte existerar längre.

6. Skapa en ”kontakta oss”-undersida

Webbplatser där företag inte vill ge ut sina kontaktuppgifter kan ses av både besökare och Google som hemlighetsfulla. Detta sänker aktivt trovärdigheten för webbplatsen och ger sämre sökmotoroptimering.

Detta åtgärdas enklast med en ”kontakta oss”-undersida med ett tydligt kontaktformulär och tydliga kontaktuppgifter. Inte bara hjälper det Google att tycka bättre om din webbplats, det bidrar även till en bättre användarupplevelse för besökare.

Här är ett exempel från Avanza.

7. Mobilanpassning

Redan 2015 fastslog Google att fler människor surfar på webben via mobiler än via en dator. Statistik från HubSpot visar även att en majoritet av kunder söker på webben via mobilen innan de gör ett köp hos ett företag.

Idag är det oerhört viktigt för upplevelsen att webbplatser är anpassade både för datorskärmar och mobiltelefoner. Använder du WordPress finns det många teman som har responsivitet inbyggt.

På Gosama är mobilanpassning och responsivitet tillräckligt självklart för att vara ett kvalitetskrav i alla hemsidor vi utvecklar.

Sökmotoroptimering är viktigt idag. Det positiva är att det sällan kräver större teknisk gymnastik. Allt man behöver göra är att hålla fokus på att det man producerar på sin webbplats är anpassat för framförallt sina besökare, alltså vanliga människor.

Vill du ha ytterligare rådgivning eller hjälp med din sökmotoroptimering kan du alltid kontakta oss.

Om du gillade det här inlägget får du gärna dela det vidare. Kom ihåg att gilla oss på Facebook och twitter.