Är det dags att beställa en ny hemsida? Då är det viktigt att du kan formulera din idé och vision om hemsidan så tydligt som möjligt. Detta gör du med en projektbeskrivning.

En tydlig projektbeskrivning möjliggör ett bättre och mer sammanhängande offertunderlag. Det gör det lättare för webbyrån att tidsestimera och prissätta arbetet vilket kan rädda dig från ytterligare kostnader i framtiden. Det undanröjer även risken för missförstånd och felkommunikation i alla led genom projektet.

Vi bjuder även på en gratis mall som du kan använda när du vänder dig till oss eller någon annan webbyrå:

 Ladda ner ifylld mall med exempeltext (.pdf)

Ladda ner mall som du kan använda  (.doc)

1. Sammanfattning

En enkel sammanfattning gör det enkelt att omedelbart få en fågelvy av din situation och vision.

  • Berätta kort om ditt företag, vem du är och vilken roll du har i anslutning till hemsidan.
  • Berätta övergripande om din önskade webbplats. (Vad är syftet med den? Vem ska använda den och Hur ska den användas?)

2. Budget och tidsram

Hur stor din budget är för utvecklingen av din hemsida är högst relevant, så var sanningsenlig och uppriktig. Att hålla hårt om plånboken kan innebära nedskärningar i arbetet och eventuellt ökade kostnader för reparationer och merarbete på sikt.

Det är även viktigt för webbyrån att veta om du behöver få hemsidan färdig och levererad inom de närmsta dagarna eller närmsta halvåret.

  • Ungefär hur mycket pengar kan du lägga på din nya hemsida?
  • Vad har du för deadline då hemsidan ska vara lanserad och färdig?

3. Tekniska förutsättningar

Här kan du skriva ned all teknisk information som kan vara av relevans för projektet.

Några frågor du kan besvara:

  • Har du ett webhotell och/eller domän idag?
  • Har du några andra digitala tjänster som ska vara sammankopplade med din webbplats?
  • Har du någon egen kompetens eller förkunskap för webbutveckling eller drift av hemsidor?
  • Har du några andra specifika tekniska behov eller önskemål?

4. Sidkarta

En sidkarta är en överblick av alla sidor och undersidor som ska existera på din webbplats.

Nedan är ett exempel på en sidkarta för en enkel webbplats:

  1. Startsida
  2. Mina tjänster
    • För företag
    • För privatpersoner
    • Kostnader
  3. Om oss
  4. Kontakt

5. Grafik och design

Här skriver du ned vad du har för behov och önskemål om hemsidans utseende. Du kanske vill att hemsidan ska följa ditt företags nuvarande grafiska profil, är i behov av en ny logotyp, eller lägger stor vikt vid mobilanpassning.

Några frågor du kan besvara:

  • Vad har du för bildmaterial tillgängligt idag?
  • Har du någon grafisk profil att tillgå?
  • Vad har du för önskemål kring hemsidans layout?
  • Har du några tekniska krav på hemsidans utseende?

6. Unika funktioner

Om din hemsida behöver några unika funktioner är detta viktigt att beskriva. Detta omfattar i princip allting som är mer avancerat än ett kontaktformulär. Några exempel på unik funktionalitet kan vara att hemsidan ska ha en webshop, forum, priskalkylator eller koppling till sociala medier. Beskriv sådana funktioner tydligt och detaljerat.

Genom att ladda ner vår ifyllda mall (.pdf) kan du läsa exempel hur unik funktionalitet kan beskrivas.

7. Use case

Ett user case, eller användningsfall, är en berättelse om hur din hemsida ska användas ur en användares ögon. När en besökare sätter sig framför datorn och öppnar din hemsida, vad är det första han/hon kommer se? Vad händer sen? Beskriv användarprocessen så detaljrikt som möjligt.

Dessa historier kan ge insikt i hemsidans syfte som på ett rent mänskligt sätt kompletterar alla tekniska beskrivningar. Återigen kan du läsa några exempel på användningsfall i vår ifyllda mall.

8. Marknadsföring

Ett företags hemsida är ofta kopplad till någon form av marknadsföring online. Här kan du berätta om dina tankar kring detta.

Några frågor du kan besvara:

  • Har du någon ungefärlig budget för marknadsföring?
  • Vad har du för behov och önskemål för din marknadsföring på webben?
  • Har du någon som kan ansvara för arbetet med din marknadsföring?
  • Använder du, eller kommer du använda, sociala medier för att nå ut till fler kunder?

9. Övrigt

Om du har några andra funderingar, tankar eller synpunkter som är av relevans för projektet kan du skriva det här.

10. Bilagor

Om du har skisser eller liknande är det en väldigt klok idé att bifoga dessa när du skickar in din projektbeskrivning.

Kommunikationen är den viktigaste aspekten mellan beställare och leverantör. Genom dessa tio steg hoppas jag att du kommer förbättra framtida affärer med den webbyrå du väljer att gå vidare med.

Vill du ha ytterligare rådgivning eller hjälp om hur du bör formulera din projektbeskrivning kan du alltid kontakta oss.

Om du gillade det här inlägget får du gärna dela det vidare, och kom ihåg att gilla oss på facebook och twitter.