Om du arbetar med webb eller grafik kan det ibland vara en god idé stoppa fingret i vädret och få en känsla för vilka designtrender som är aktuella just nu. Design är nämligen en organisk sak som ändras och omformas med samtiden.

Genom att hålla sig uppdaterad på samtida designtrender kan man undvika att ens hemsida eller tryckmaterial ser omodernt och gammalt ut. Det förenklar även designarbetet då det ofta är enklare att följa strömmen än att uppfinna hjulet på nytt.

I detta inlägg kommer vi utforska åtta designtrender som varit särskilt tydliga under 2017.

1. Material design

Google lanserade under 2016 ramverket för deras så kallade material design. Detta har naturligtvis skapat ringar på vattnet vilket har lett till att flera andra större bolag anammat denna grafiska stil, däribland molntjänsten Dropbox.

Denna stil är utmärkt för gränssnitt och hemsidor som siktar på användarvänlighet. Igenkänningsfaktorn är dessutom hög för alla som regelbundet använder Googles egna tjänster – det vill säga större delen av internetanvändare.

Bäst av allt är att det är en enhetlig stil med tydliga regler och ramar. Detta innebär att alla som väljer att använda designen sannolikt kommer få ett enhetligt och sammanhängande grafiskt resultat.

  • Matta, tydliga färger
  • Enfärgade ytor
  • Enkla kvadratiska former
  • Sublima skuggor längs kanter
  • En känsla av papper-på-papper

Bildkälla: manualcreative

2. Färgtransitioner

Mjuka övergångar mellan färger är en trend som möjlgtvis kan ha startat med Instagrams byte av logotype. Denna stil skapar en nästan skimrande grafisk effekt som passar utmärkt för att implementera två eller fler profilfärger på samma yta. Det kan även bidra till en tredimensionell effekt om stilen används på flera angränsande ytor.

  • Skimrande transitioner mellan färger
  • Färger med hög kontrast
  • Vanligtvis stora ytor
  • Angränsande ytor kan ge en tredimensionell effekt
  • Kan användas för att förmedla specifika känslor

Bildkällor: Asana, Stripe

3. Geometriska former

Geometriska former blir allt vanligare i framför allt logotypes bland företag. Men man kan även se effekten i bakgrunder, ikoner och bildramar över hela webben. Ett populärt sätt att skapa en geometrisk bakgrund är via olika hemsidor som Trianglify eller msurguy.

Knivskarpa trianglar, rektanglar eller diamantformer fyllda med bilder, färger eller text utgör grunden för denna stil. Den kan kombineras och användas med en rad olika andra designstilar vilket gör den lika mångsidig som kaxig och unik. Gosamas egen logotype är ett resultat av denna stil.

  • Skarpa, raka kanter
  • Trianglar, kvadrater och diamanter
  • Vanligt som bakgrundsmaterial
  • Enkla färger

Bildkällor: HTML5Mania

 4. Transparenta färglager över bilder

Många hemsidor använder idag transparenta färglager över bakgrundsbilder. Detta har tre funktioner. För det första bidrar det till att stärka företagets grafiska profil. För det andra kan det effektivt förhöja särskilda känslor i budskapet. För det tredje gör designen att rubriker och text blir mer lättlästa.

Denna stil används flitigt inte bara på webben utan även i annan reklam och marknadsföring. Kombinationen med färgtransitioner är också vanlig vilket kan ge en viss drömliknande effekt till den underliggande bilden.

  • Gör text enklare att läsa
  • Kan användas för att stärka företagets grafiska profil
  • Används för att väcka känslor
  • Enkel effekt som lyfter innehållet

Bildkällor: Canva, Bokio

5. Vintage

En trend som kommer och går med åren är så kallad vintage design. Om du skulle traska in på ditt lokala Espresso House kommer du känna igen denna visuella stil i deras broschyrer och menytavlor.

Denna stil används mycket bland företag som sysslar med mat och vill framstå som mer rustika och autentiska. Vanligt bland restauranger och kafeterior. Vintage kan visserligen ta upp mycket plats och lämnar inte alltid utrymme för att kombineras med andra designstilar.

  • Snirkliga typsnitt i skrivstilsformat
  • Snåriga linjer och mönster som utsmyckning
  • Matta, blekta färger för en gammeldags look
  • Välanvänd i mat- och restaurangbranschen

Bildkällor: BehanceAmore

6. Kaxiga, stora rubriker

En trend som fortsätter växa starkt i alla designsammanhang är stora, vågade, feta rubriker. Ögonen kan helt enkelt inte undvika dessa omedelbara visuella ankare. De är motsvarigheten till att ropa i en megafon.

Sådana rubriker är bra om du vill förmedla ett direkt erbjudande eller tydligt meddelande.

Nyckeln till dessa stora rubriker är att ha rätt typsnitt. Canva erbjuder en guide för just detta. Om du skulle känna att det är lite väl kostsamt att betala för kommersiella typsnitt kan du alltid vända dig till Google Fonts för gratisalternativ.

  • Vanligtvis typsnitt med jämntjocka tecken
  • Utmärkt för annonsering och erbjudanden
  • Sätter fokus på ett specifikt meddelande
  • Enkelt och stilrent utseende

Bildkällor: McDonalds, Spotify

7. Videobakgrunder

Allt mer av webben har börjat röra sig. Videobakgrunder har tillsammans med animationer blivit en trend för företag som vill förmedla en känsla redan vid första ögonkastet. Det ger ett liv till hemsidan som gör hela intrycket minnesvärt.

Videobakgrunder är enkla att implementera och kombinera med andra designstilar på denna lista. Saknar du lämpligt videomaterial så kan du alltid besöka Pexels Video som ger dig tillgång till massor av videor helt gratis.

  • Effektivt för att förmedla känslor
  • Enkelt att kombinera med andra designstilar
  • Gör hemsidan mer levande och minnesvärd

 

Bildkällor: Mediaboom, Coop

8. Cirkulära former

Detta är mer än förutspåelse av vad som komma skall snarare än en aktiv trend. Facebook har nyligen ändrat sin design och bytt ut alla fyrkantiga profilbilder och textrutor mot runda sådana. Det är en uppfriskande ny stil även om än så sublim.

Designen följer i Twitters fotspår och vi tror att det kommer dyka upp fler runda former och cirkulär design på webben i framtiden. Framförallt i användargränssnitt då mobilanpassning blir allt viktigare inom webdesign.

  • Runda bilder
  • Halvcirkulära kanter för textfält
  • Närmare platt design
  • Låg kontrast mellan färger (grå toner, matta färger)
  • Passande för mobila gränssnitt

Bildkälla: The Verge

Som ett slutord kan vi nämna guldregeln inom all design. Håll det simpelt! Fokusera på ett budskap i taget och använd endast ett fåtal färger som visualiserar din egen unika grafiska profil. Ta med fördel inspiration från andra designkällor, men välj i så fall kvalitativa källor med beprövad design.

Vi hoppas denna lista har varit användbar och/eller inspirerande för dig som på något vis sysslar med webdesign eller annan grafisk formgivning. Om du gillade denna artikel får du gärna följa oss på Facebook och Twitter.

Vill du ha mer information eller hjälp med design är du välkommen att kontakta oss.